Zajęcia dodatkowe
mgr Marta Kozicka
wtorki: 08.30 – 14.30
środy: 08.30 – 12.30
czwartki: 08.30 – 15.30
W ramach opieki logopedycznej na terenie naszego przedszkola prowadzone są następujące działania:
1. Wstępne badania diagnostyczno-logopedyczne wszystkich przedszkolaków w celu wyłonienia dzieci potrzebujących opieki logopedycznej.
2. Ustalenie, organizowanie i prowadzenie różnego rodzaju terapii logopedycznej dla dzieci:
– usprawnianie narządów artykulacyjnych, ćwiczenie autokontroli czuciowo-ruchowej aparatu artykulacyjnego w czasie emisji, w zakresie ćwiczonych głosek,
– wywoływanie prawidłowej artykulacji głosek,
– ćwiczenia artykulacyjne utrwalające prawidłową realizację głosek,
– ćwiczenia oddechu,
– wzbogacanie słownictwa dziecka,
– ćwiczenia słuchu fonemowego,
– ćwiczenia formułowania dłuższych wypowiedzi, połączone z utrwalaniem prawidłowej artykulacji głosek.
Zajęcia logopedyczne są prowadzone indywidualnie, bądź w grupach 2-3 osobowych, w zależności od potrzeb dzieci, przy aktywnym udziale rodziców dziecka i wychowawców grupy.
3. Prowadzenie doradztwa logopedycznego dla dzieci i rodziców:
– Informowanie o przebiegu i efektach terapii,
– Przekazywanie instruktażu do ćwiczeń logopedycznych wykonywanych w domu( dzieci prowadzą zeszyty logopedyczne),
– Zachęcanie do korzystania z pomocy innych specjalistów, np.: ortodonty, foniatry, laryngologa, psychologa, neurologa i in.
4. Prowadzenie doradztwa logopedycznego dla nauczycieli.
Psycholog
mgr Jolanta Sypniewska
poniedziałki: 08.15 – 11.15
środy: 08.15 – 14.15
W ramach opieki psychologicznej na terenie naszego przedszkola prowadzone są następujące działania:
1. Diagnozowanie zaburzeń rozwojowych dzieci.
2. Wspieranie mocnych stron dziecka.
3. Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych.
4. Wspieranie nauczycieli i rodziców w działaniach wychowawczych.
5. Organizowanie różnych form pomocy psychologicznej w zależności od potrzeb.
6. Współpraca z rodzicami i nauczycielami.
mgr Adelina Świder
poniedziałki: 10.00 – 15.30
piątki: 10.00 – 15.30
Pedagog specjalny realizuje następujące zadania:
1. Współpracuje z zespołem mającym opracować dokumentację dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w tym IPET i WOPFU.
2. Współpracuje z nauczycielami, wychowawcami, ale także innymi specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu i w placówkach wspierających dzieci, ale także z rodzicami oraz dziećmi. W ramach tej współpracy będzie m. in.
– rekomendowanie dyrektorowi działań w zakresie zapewniania aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu przedszkola,
– diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów, przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki.
3. Wspiera nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w kontekście doboru metod, form pracy, określaniu potrzeb uczniów, ale także ich mocnych stron.
4. Udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom ale także nauczycielom.
5. Współpracuje z podmiotami i instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny, w tym np. z ;
– poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
– placówkami doskonalenia nauczycieli,
– innymi przedszkolami, szkołami i placówkami,
– pracownikiem socjalnym,
– asystentem rodziny,
– kuratorem sądowym i innymi.
——————————————————————————————————————–
RYTMIKA
mgr Dorota Załęska-Soroka
Zajęcia odbywają się 2 razy w tygodniu we wtorki i piątki
Tematyka zajęć rytmicznych ściśle wpisuje się w bloki tematyczne realizowane w grupie, a także w kalendarz imprez przedszkolnych. Skutecznie wspiera tym samym cały proces przedszkolnej edukacji. Uwzględnia również potrzeby, zainteresowania i możliwości dzieci.
Pod pojęciem rytmika należy rozumieć metodę wychowania muzycznego dzieci, która została stworzona przez E. Jaquesa-Dalcroze`a. Łączy ona w sobie taniec, śpiew, muzykę, grę na instrumentach, improwizację instrumentalną i ruchową. Dzieci odtwarzają przebieg muzyczny utworu za pomocą ruchów ciała. Ma to na celu wychowanie ogólne, rozwijające dziecko pod względem muzycznym, ale jednocześnie spełniające jego potrzebę ruchu i aktywności. Dziecko biorące regularnie udział w zajęciach rytmiki będzie wrażliwe na muzykę i ogólnie na sztukę, bardziej samodzielne, inteligentne, aktywne ruchowo oraz sprawne fizycznie.
Zajęcia rytmiczne pozwalają wykształcić u dzieci koordynację ruchową, poprzez ćwiczenia fizyczne w połączeniu z bodźcami dźwiękowymi. Nauczyciel rytmiki uczy dzieci poznawania cech dźwięków – wysokości, czasu trwania. Przekazuje umiejętności odtwarzania rytmu, tempa i metrum. Z czasem dzieci potrafią nazwać dźwięki niskie i wysokie, ciche i głośne, wolne i szybkie.
Zajęcia mają wpływ na zdolności muzyczne dzieci i na ich sprawność fizyczną oraz umysłową. Poprawiają pamięć wzrokową i słuchową, koordynację ruchową dzieci oraz przygotowują przedszkolaków do przyszłych występów publicznych. Dzieci uczą się piosenek, prostych układów tanecznych i wzbogacają swoją wiedzę o otaczającym ich świecie.
Rytmika w przedszkolu sprawia, że dzieci zyskują umiejętność pracy w grupie, grają na prostych instrumentach muzycznych i mają kontakt z muzyką na żywo.
dla dzieci 4, 5-letnich
mgr Katarzyna Starczewska
——————————————————————————————————————————–
ZAJĘCIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
Pani Sylwia
Zajęcia odbywają się 2 razy w tygodniu we wtorki i piątki
Język angielski w przedszkolu to doskonała forma nabywania przez dzieci umiejętności oswajania się z językiem, co jest jednym z kluczowych zadań edukacji językowej (języka obcego) u dzieci w tym wieku. Zajęcia z zakresu języka angielskiego pozwalają już od najmłodszych lat przyswoić pewne wiadomości i umiejętności, co z pewnością ma wpływ na późniejszą edukację maluchów.
Najważniejsza jednak w tym wszystkim jest przyjemność z nauki. Zajęcia z języka angielskiego w naszym przedszkolu mają formę zabawy połączonej z nieuświadomionym uczeniem się. Co więcej, nauka taka nie jest nużąca, a dziecko czerpie radość z wykonywanych czynności. Budowanie tak sprzyjającej atmosfery powoduje, że nowe słowa, wyrażenia, zwroty pozostają w umysłach dzieci i są czymś naturalnym. Co ważne, dziecko nie kojarzy nauki z przykrym obowiązkiem. Podczas zabaw nie ma czasu na tłumaczenie dzieciom zasad, reguł gramatycznych, one z czasem same je odkryją. Wciąż sukcesywnie uczą się stosowania właściwych form, odmian – jest to naturalna czynność.
Język angielski w przedszkolu to nic innego jak zabawa. To praca oparta na wielu ciekawych pomocach dydaktycznych; kolorowych kartach, piosenkach, rymowankach, pacynkach, bajkach, filmach, a także na pomocach tworzonych samodzielnie, uwzględniając potrzeby każdej z grup.